Повернутись на Головну
Повернутись на бібліотеку
|
Дітям про радіацію
Конспект інтегрованого заняття для дітей старшого дошкільного віку
Мета: Уточнити і розширити знання дітей про електростанції, про те, що вони є джерелом електроенергії. Дати дітям елементарне поняття про радіацію, її користь і шкоду, наслідки, які вона може принести.
Вчити застосовувати у повсякденному житті елементарні радіаційно-гігієнічні навички, закріпити прості правила і дії під час самозахисту. Продовжувати формувати знання дітей про побутові електроприлади та правила поведінки з ними;
вміння берегти своє життя та здоров’я інших. Розширити словниковий запас дітей:
теплова, атомна, гідроелектростанція, електроенергія, електричний струм, радіація, альфа , бета, гама-частинки. Активізувати творче мислення, пам’ять, мовлення. Виховувати самостійність, організованість.
Матеріал: : карта України з позначками електростанцій, іграшка – дракон, корони з позначенням альфа, бета, гама-частинками, знак “Небезпечно: радіація!”, картинки із зображенням лікарських рослин;
картина, на якій намальовані стовпи з дротами (лінії електропередач), атрибути для драматизації та інсценівки, загадки.    
Попередня робота: знайомство із книгою І. Жука “Діти і радіація”, читання оповідань із книги Є. Гуцала “Діти Чорнобиля”, бесіди про радіацію,
знайомство з електроприладами, вивчення загадок про електроприлади та правил поводження з ними, розгляд ілюстрацій, заняття “Моє рідне місто Нетішин”.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Як називається держава, в якій ми живемо? (Україна).
|
Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша – солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!
|
|
|
- Так, ми дійсно повинні оберігати всі багатства нашої держави: її зелені ліси, широкі поля, голубі ріки та озера, чисте високе небо.
- А чим ще багата наша Україна? (Україна славиться своїми електростанціями).
|
Електрику дає країні
Ця чарівниця – станція.
І здогадатись ви повинні,
Що це ... електростанція.
|
|
|
- Електростанцій в Україні багато і всі вони різні.
- Давайте підійдемо до карти і розглянемо їх. (На карті засвічуються кольорові вогники електростанцій).
- Ось подивіться, червоні “вогники” на карті – це теплові електростанції. На них для вироблення електроенергії використовують газ, вугілля, нафту, торф. Ось чому їх більше там, де видобувають вугілля, біля газо- та нафтопроводів.
- А що ж це за блакитні вогники на блакитній смужці? Блакитна смужка – це річка Дніпро, а блакитні вогники – це гідроелектростанції.
Тут трудиться вода. Вона крутить турбіни схожі на колеса водяного млина і в такий спосіб виробляє електроенергію.
Гідроелектростанції більш потужні, ніж теплові, але на Україні не так багато річок, на яких можна побудувати такі електростанції.
- та є ще й тут і жовті вогники. Це найпотужніші електростанції – атомні.
- Діти, може ви знаєте, яке паливо використовують на цих станціях? (Відповіді дітей).
- Так, атомне. Його потрібно не багато, але воно потребує великої обережності, воно випромінює радіацію, надзвичайно шкідливу для здоров’я і життя людей.
- Ми з вами живемо у містечку, де є така станція.
- Як називається наше місто?
- А чиї батьки працюють на атомній станції?
(Розповіді дітей.)
- Діти, давайте знайдемо на карті нашу атомну станцію?
- Як вона називається?
- А які атомні станції ви ще знаєте? (Відповіді дітей)
- Зверніть увагу на місцевість, зафарбовану червоним кольором. Червоним кольором позначено зону екологічної катастрофи, центром якої є місто Чорнобиль.
18 років тому це було чудове місто, де була побудована ЧАЕС, яка давала електроенергію. За допомогою електроенергії працювали заводи, фабрики освітлювалися будинки, вулиці.
І ось раптом сталася аварія на Чорнобильській АЕС, внаслідок вибуху на одному із блоків. Цей вибух спричинив викид в повітря радіації. Це сталося 26 квітня 1986 року.
Люди, що ліквідували аварію, отримали дуже сильну радіацію і через деякий час померли. Ті, хто отримав радіацію невеликими дозами – хворіють ще й досі.
- А чи ви чули таке слово “радіація”. Що це таке?
(Радіація – це політ дрібних частинок).
- Так, це струм дуже маленьких частинок, що мають велику руйнівну силу. Ці частинки такі, що їх не можна порівняти з піщинками. І звичайно одна така частинка для людини – дрібниця, а ось якщо їх багато, то тоді – біда.
Якщо людина не вбереглася від радіації, то вона починала хворіти. Пригадайте, ми з вами читали оповідання про чорнобильську дівчинку.
- Як звали дівчинку? Що з нею сталося?
- Від радіації гинуть птахи, тварини, сохнуть дерева, вмирає в річках риба.
Радіація страшна тим, що ми не можемо побачити її очима, відчути її на смак, вона не має запаху. Про наявність радіації можуть повідомити лише прилади, якими її вимірюють.
Радіація має три обличчя, або три голови, мов у дракона (показую іграшку – Дракона триголового). Давайте з допомогою Дракона спробуємо показати, яке ж обличчя у радіації.
- Які частинки випромінювала перша голова Дракона?
Перша голова дракона випромінювала альфа-частинки. Це найбільші частинки, вони найважчі і тому найнебезпечніші. Але вони не проникають глибоко і тому шкодять основному шкірі.
(Дитина на першу голову Дракона одягає корону з позначкою “альфа”).
- Які частинки випромінювала друга голова?
Друга голова випромінювала бета-частинки. Вони легші, але проникають глибше, вони дрібніші і рухаються швидше. Більшість із них проходять крізь скло і навіть крізь бетон.
(Дитина одягає корону на другу голову – “бета”).
- Які частинки випромінювала третя голова?
Третя голова випромінювала гама - частинки. Вони більше схожі на хвилі, зовсім легкі, але захиститися від них важче, вони проходять і крізь бетонні стіни.
(Одягає корону із позначкою “гама” на третю голову).
- Ось таке обличчя у радіації. І коли на Чорнобильській атомній станції сталася аварія – вибух, то такий дракон випустив дуже багато невидимих небезпечних частинок.
Утворилася радіоактивна хмара, яка рухалася за вітром над землею. Радіоактивні частинки випадали на ліси, поля, міста, села. Людей вивезли з небезпечної зони, тому що ця зона стала небезпечною для проживання, там стоїть знак
“Небезпечно, радіація”. (Показую дітям цей знак).
Отже: (Називають діти)
1) дотримуватися чистоти тіла, одягу, приміщення;
2) мити руки після прогулянки і перед їдою;
3) не можна їсти немиті овочі та фрукти;
4) не можна брати до рота зірвану травинку, смоктати крижинку, бурульку;
5) овочі, фрукти, ягоди треба купувати в магазині, на ринку тільки після того, як їх перевірили на наявність радіації;
6) воду потрібно пити перекип’ячену;
7) не можна ходити під дощем, мити руки і волосся у дощовій воді;
8) їсти більше свіжих фруктів та ягід, салати з буряка, моркви, пити соки.
А ще я хочу вам сказати, що виводити шкідливі частинки з організму допомагають вітаміни і лікарські рослини. Для цього використовують плоди шипшини, кульбабу, кропиву, калину, чорноплідну горобину, суниці.
(Розглянемо картину із зображенням лікарських рослин).
Якомога більше вживайте цих рослин, вони зміцнюють наше тіло, виводять радіоактивні частинки з організму, що вже туди потрапили, запобігають хворобам, які може викликати радіація.
Ми багато говорили про шкідливість радіації, а зараз я коротенько зупинюсь на тому, яку ж користь ми маємо від радіації.
Радіація служить людині. Завдяки їй в медицині лікарі можуть побачити організм людини (роблять рентген, медичні обстеження), знайти хворобу та потім лікувати хворого.
В енергетиці радіація є джерелом світла та тепла. Але відноситись до неї треба обережно. При недбайливому ставленні до радіації, вона може стати шкідливою, небезпечною і навіть привести до трагедії, як сталося це на Чорнобильській АЕС.
Якщо трапляється велика катастрофа (пожежа, повінь, вибух, викид радіації), то обов’язково звучить по радіо сигнал: “Увага! Всім!”
- Скажіть, почувши сигнал про те, що стався викид радіації, як будете діяти ви, щоб захистити себе?
- Зачинити кватирки, вікна, двері.
- Одягнути одяг, що захистить тіло (довгі рукава, комбінезони).
- Одягнути ватно-марлеву пов’язку, або просто закрити рот тканиною, рукавом одягу.
- Звернутися до дорослих (сусідів, родичів, що знаходяться найближче).
Драматизація «Уроки мудрої Сови».
|
Вийшли звірі погуляти, сіли під акацію,
А Сова розповіла ще й про радіацію:
- Ось понюхайте, звірята, як пахне акація.
Зовсім запаху не має ота радіація.
Її не можна скуштувати, бо нема в неї смаку,
Як же нам про неї взнати, про невидимку ось таку.
Радіація – це струм найменших частинок.
Але мають вони найбільшу руйнівну силу,
Хоч про неї і говорять скрізь, на всі лади,
А виявить її можуть тільки точні прилади.
Білочка здихнула важко: -
О, це щось нове...
Ну, а як же нам дізнатися, де вона живе?
- Радіація є скрізь: в космосі, в людині,
У землі, в рослинах й навіть у кожної тварини.
Хом’ячок з першої парти
тихесенько пискнув:
- Якщо є вона навкруги – так вона корисна?
- Вона потрібна лікарям, щоб знайти хвороби,
Завдяки саме їй нам рентген зроблять.
Радіація – це світло, радіація – тепло,
Як її не шанувати – вона скоїть зло...
І якщо вже вона вирветься на волю,
То завдасть вона всім і хвороб, і болю.
Від радіації з’явилась хвороба променева,
Вона легко подолає й всесильного Лева.
А яка ж вона стійка, радіація оця,
Її знищить неможливо в окремих місцях.
Називають ці місця – забруднені зони,
І живуть всі в цих місцях
По своїх законах:
Не збирають в лісі ягід та грибів,
Їжу довго варять, молоко сире не п’ють
І яєць не жарять...
Допоможуть подолати радіаційний фон
Груші, яблука, шипшина, апельсин, лимон,
Їжте більше сиру ви, квасолі й моркви,
Тоді буде радіація у вас саме в межах норми.
|
|
|
- А чи можемо ми обійтися без електростанцій? Чому?
(Тому що електростанція виробляє електричний струм).
- А як електричний струм потрапляє в різні міста і села?
Про це ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мою загадку:
|
Стоїть рогач у полі,
Високий як тополя.
Він з’єднаний нитками
З такими ж рогачами,
Як нитка обірветься
То й світло не ввімкнеться.
(Стовпи з дротами).
|
|
|
Оці стовпи з дротами – це лінії електропередач. По них електричний струм потрапляє в усі куточки нашої країни.
Електрику ми використовуємо в різних приладах, що знаходяться в нашому домі. Навіть уявити важко, як би ми могли обійтися без них.
А на закінчення подивимось сценку: “Азбука безпеки”.
|
Вовк: Хтось іде до нас сюди,
Це лисиччині сліди.
Що нам скаже ця лисиця?
Мабуть, схоче поселиться?
Лисиця: Здрастуй, вовчик, ти господар?
Вовк:Так, господар, а тобі що?
Лисиця: Бачу, бачу, не хвилюйся,
А мітла тобі навіщо?
Вовк: Як навіщо? Підмітати!
Та і злодіїв ганяти!
Лисиця: Ось, вовчисько, подивися,
Яка річ у мене є.
Тільки увімкнеш в розетку –
Зразу пил увесь збере,
Як цей прилад зветься, діти?
Ну, звичайно, пилесмок.
Вовк: Пилесмок? не чув про нього...
Де ці прилади взялись?
Лисиця: Це електрика! Без неї
Нам в житті не обійтись!
Але треба обережно з нею
Нам поводитись!
Вовк:Я не чув, але цікаво
Про ці прилади дізнатись!
Лисиця: Діти загадки тобі
Зараз загадають
Про ці прилади, які
Нам допомагають.
(Діти загадують загадки)
1.Чудо-ящик є в нас вдома,
Добре він нам всім знайомий.
Як ввімкну – дивлюсь кіно
І мультфільми заодно.
Все покаже: на екрані
Б’ються півні, скачуть лані,
Як дивитись все підряд,
Дуже очі заболять.
(Телевізор)
2. Ось білизна забруднилась,
Пляма на сорочці,
Треба випрати штанці
І сину, і дочці.
Як багато тут прання,
Мамі буде мало дня.
Щоб не гнула мама спину,
Ми ввімкнемо..
(пральну машину)
3.В нашій кухні за дверима
Він вуркоче, наче кіт,
І ховає справжню зиму
За надійними дверима.
Глянь на нього за поріг –
Всередині лід і сніг,
І зима у ньому вічна,
Як на полюсі північнім.
Нам назавжди оту зиму
Привезли із магазину.
(Холодильник)
4.Я завжди на мотузку,
На столі, а чи в кутку
До розетки як припнуть,
Мовби човен рушу в путь,
Згладжу хвилі всі, будь ласка,
Як я звусь?...
(Електропраска)
|
|
|
Вовк:Так, це дійсно так чудово!
Лисиця: Мені теж цікаво чути,
Але треба також знати,
Як ці прилади експлуатувати.
(Діти називають правила поведінки з електроприладами):
1)Електричними приладами можна користуватися лише під наглядом дорослих.
2)Умикаючи електроприлади, треба триматися рукою за штепсель.
3)Після користування електроприладами необхідно обережно вимкнути із розетки.
4)Не бавитись з розетками, не можна вставляти в них цвяхи, булавки, шпильки та інші предмети.
5)Виходячи із дому, вимкнути всі електроприлади.
|
Лисиця:
Отже всі запам’ятайте
Це прилади електричні.
Вони дуже небезпечні,
Хоч для нас і звичні.
Доторкатись до розетки
Вам, діти не можна,
Якщо треба щось включити,
Мама допоможе.
Вовк:
Якщо кожен малюк нашу
Розповідь слухав,
То він буде завжди
Обережним в житті.
Лисиця:
І все буде гаразд
З електрикою в нас.
|
|
|
Заняття піготовила: Ознамець О.Й., вихователь ДНЗ №8
|