Повернутись на Головну
Повернутись на бібліотеку




Морально-етична бесіда «Добро, як сонце, світить»
та виготовлення вітальної листівки «Сердечко»



Мета: Формувати уявлення дітей про моральні якості людини, сприяти їхнім проявам у повсякденному житті, закладати основи духовності.
Виховувати потребу в регулюванні своєї поведінки за свідомо засвоєними морально-етичними нормами. Виховувати доброзичливі, дружні стосунки. Викликати в дітей позитивні емоції, вчити взаємодіяти одне з одним, знімати нервову напругу, говорити одне одному приємні слова-компліменти.
Стимулювати пізнавальну активність, мислення, збагачувати словник.
Вчити дітей робити вітальну листівку, вирізати за допомогою шаблону сердечко, рівно його складати, пригладжувати згини, вирізати маленькі дірочки для стрічки, просувати її через дірочки і зав’язувати. Прикрашати листівку аплікацією. Вправляти в умінні акуратно вирізати та склеювати деталі. Виховувати наполегливість, творчі здібності, почуття задоволення від виконаної роботи.

Матеріал. Лялька – Фея Добринка, сердечко з тканини, стрічки голубого кольору, пелюстки квітів з кольорового картону, слова на картонних смужках, фішки чорного та білого кольорів, кошик, штучні квіти по кількості дітей або площинні форми квітів, мольберт, картонні шаблони сердечок, папір червоного кольору, кольоровий картон, вузенькі стрічки, наклейки, ножиці, клей.

Хід заняття.
1. Привітання до гостей.

2.Ніжний погляд, добре слово
Зігріває кожен день.
Діти, привітаємось з гостями:
- Добрий день! (всі разом)

А щоб гарний настрій мати
Треба друзів привітати.

- Діти, станемо в коло і передамо цю кульку доброго настрою одне одному і привітаємо одне одного.
(Діти передають кульку один одному і вітаються).

3. Ну що ж, а тепер почнемо нашу подорож у дивний світ Королівства казки. Ви згідні? Отож слухайте.

- Далеко-далеко, за глибокими морями, за густими-прегустими лісами, за високими горами розкинулось королівство Феї Добра, її так і звали – Фея Добринка. Вона вчить творити добро і бореться зі злом.
- Якщо у світі більше стає зла і жорстокості, то казкова країна Добра все далі і далі віддаляється від людей. А якщо більше стає добра і милосердя – то наближається.
Фея Добринка запрошує до себе в гості. Але щоб дійти туди, треба виконати її завдання, адже у країну Добра можуть потрапити тільки добрі, чесні та чуйні люди. Фея прислала нам цей кошик та пелюстки квітки. Якщо ми виконаємо її завдання і складемо квітку доброти, то зможемо наблизити казкову країну Добра.
А ще Фея Добринка приготувала нам подарунок.
- Ну що ж, ви згідні відправитись в уявну подорож?

Добрі справи добереш,
Диво-квіточку складеш.

4. А що ж таке добро? Яку людину називають доброю?
(Яка не ображає інших, допомагає, поділиться, зрозуміє, яка може захистити, втішити, заспокоїти, яка не залишить товариша в біді і т.д.)
- Так, добра людина випромінює тепло і світло, своїми добрими вчинками вона розраджує, заспокоює, ніби притягує до себе. Таку людину цінують і шанують, вона ввічлива і тактовна, з нею приємно спілкуватися.

Вірш.
На доброті існує світ
І добротою пахне хліб.
На допомогу друзям йти –
Це також вияв доброти.

Доброта ніколи не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
Доброта, як сонце світить,
Дітей й дорослих тішить.
5. Дидактична гра «В якому вчинку живе добро» (з фішками).
Діти визначають вчинок і піднімають картку відповідного кольору.
- Якщо я називаю поганий вчинок, ви піднімаєте картку чорного кольору, коли добрий – зеленого.
Допомагати другові в біді.
Когось образити.
Захистити слабкого.
Когось обдурити.
Ділитися тим, що маєш.
Не слухатися старших.
Вихвалятися перед кимось.
Радіти з чужої біди.
Співчувати, якщо з кимось сталося нещастя.
Дражнитись.
Ображатись через дрібниці.
Пробачати і просити пробачення, якщо когось образив.
Поважати інших.

- Ви справились із цим завданням. Ще одна пелюстка з’явилась на квітці.

6. Дидактична гра «Кошик добрих справ».
- Пригадайте, яку добру справу ви зробили вчора, сьогодні чи кілька днів тому назад.
- Розкажіть про неї.
Діти розповідають і кидають квітку в кошик добрих справ.
- У нас тепер повний кошик добрих справ. (додають ще одну пелюстку).

7. А тепер пропоную піти на «галявину слів».
- Тут живуть слова, але вони якісь сумні, злі, темні. Давайте їх перетворимо на радісні, теплі, добрі, веселі.

Дидактична гра «Назви слово, протилежне за значенням»
Ніч – день, темний – світлий, сумний – веселий, злий – добрий, сваритися – миритися, руйнувати – будувати, жадібний – щедрий, горе – радість, ворог – друг, сльози – сміх, війна – мир, ненависть – любов, страх – сміливість, байдужість – співчуття, брехливий – чесний.

(Діти збирають картки із словами на килимку і підбирають до них протилежні за значенням слова.)

8. Прислів’я про добро.
- Не роби іншим того, чого собі не бажаєш.
- Зла людина зліша за вовка.
- У лиху годину пізнаєш вірну людину.
- Хто людям добра бажає, той і собі має.

9. У всіх нас з вами настрій може бути різний. І залежить він від різних ситуацій в нашому житті, в які ми потрапляємо. Ось зараз ми пограємо в гру «Продовж речення».
«Мені весело, коли …»
«Мені сумно, коли …»
«Я сердитий, коли …»
- Так, у нас, у наших друзів, у всіх людей бувають такі моменти в житті, коли наші почуття керують нами: ми неспокійні, роздратовані, когось можемо образити грубим словом чи своїм вчинком, розповісти чиюсь таємницю, образитись через якусь дрібницю, і тоді так неприємно на серці, а тому ми повинні вчитись стримувати свої негативні емоції, вміти взяти себе в руки.
- Ось які поради дає нам Фея Добринка.
Порада № 1. Взяти себе в руки. Як лише відчуєте, що так і не терпиться когось обізвати, штовхнути, викрикнути, коли треба помовчати (щось у вас не виходить)

– треба довести свою силу; обхватити долонями лікті і сильно притиснути руки до грудей – це поза стриманої людини.
- Давайте спробуємо.
Вправа на саморегуляцію.

Порада № 2. Коли відчуваєте, що назовні рветься викрикування, а треба змусити себе стриматись, промовчати – подивись на щось зовсім маленьке і прикуси язичка. Ось так.

Порада № 3. Вдихни повітря. Коли роздратовані – вдихніть повітря глибоко-глибоко і тихенько, повільно видихніть, щоб самі не чули свого видиху. Спробуємо.

10. А ви знаєте, що слово в житті людини має дуже велике значення? Словом можна образити, завдати болю, а можна й розважити, пожаліти, розвеселити.

- Будьмо уважні, коли розмовляємо, слідкуйте за своєю мовою.
- На жаль, часто наше мовчання буває забруднене грубими, образливими словами, які дехто вживає щодо своїх однокласників, друзів чи рідних. Образливі слова, як сміття, засмучують, ображають людину, псують стосунки з нею. Викинем ці образливі слова із свого мовлення, як викидають сміття, щоб вони ніколи не звучали і не засмучували нікого. Віднині, свої почуття виражайте лише приємними, лагідними словами, які створюють приємний настрій у співрозмовника.
- І сьогодні ми спробуємо сказати такі приємні слова одне одному, але трохи пізніше.
А зараз пригадаємо прислів’я про слово.
- Слово не стріла, а глибоко ранить.
- Слово чемне кожному приємне.
- Слово не горобець – вилетить не спіймаєш.
- Тепле слово і у мороз зігріє.
- Мале зле слово, а велику образу творить.
- Щире слово, добре діло душу й тіло обігріло.
(Ще одна пелюстка додається до квітки)
- Ну ось, ми і зібрали всі пелюстки і в нас вийшла чудова квітка (діти читають слово «ДОБРОТА»)
- Ми виконали всі завдання. Багато добрий справ зробили і розповіли про них.
- Ми наближаємось до королівства Феї Добринки.

11. Але в нас ще одна перешкода – глибоке озеро. Але це нас не зупинить, бо ми самі стали морськими хвильками.
- Беріть стрічечки і ставайте в коло, я торкаюсь кожного стрічкою і ви вже морські хвильки.

Гра-етюд «Ми – морські хвильки».
(Звучить запис музики (шум моря). Діти виконують рухи зі стрічками блакитного кольору.)
Присіли зі стрічками, закрили очі.

- Уявіть собі, що ви – морські хвильки. Відкрили всі очі. На морі – ранок. Повільно сходить сонечко. І повільно піднімаються хвильки. Повіває легенький свіжий вітерець. Хвильки на морі легенькі, спокійні. Сонечко зійшло, кинуло своє проміннячко на хвильки, заспівали чайки, хвильки заблищали, засміялися, заграли в промінцях сонечка. Вони веселі. Привіт сонечко! (Хвилька грається з сонечком). Вона блищить і переливається! Сміється хвилька! Хі-Хі-Хі! Ха-Ха-Ха! Так весело! Поволі вітерець стихає … Хвилька каже: ш-ш-ш …Хвилька спокійна, лягає на берег тихо і лагідно…
Присідають, нахиляють голови до низу, руки зі стрічкою витягують поперед себе.

- Складаємо стрічки. Наша подорож закінчується.
З’являється Фея, вона дарує сердечко.
- Це серце дуже доброї людини. Воно велике і світле. Воно вміє любити і радіти, сумувати і співчувати. Воно може змінити людину, зробити її доброю.
- А тепер, діти, станемо в коло. Фея дарує нам тепло і любов свого серця, воно переповнено радістю і любов’ю.
- Ми доторкнемось до свого сердечка, щоб воно увібрало усі найкращі ваші почуття, усю любов і тепло, і передамо їх одне одному, і будемо говорити при цьому приємні слова одне одному.
Діти по черзі передають сердечко один одному і при цьому говорять компліменти.

- Хай кожен день для вас
Приносить радість.
І рідко десь блукає сум,
А настрій буде тільки гарним,
А серце – добрим і ясним.

- Отже, будьте завжди такі: дружіть, любіть одне одного, даруйте добро одне одному.

11. Але це ще не все. У всіх у вас є близькі рідні люди, яких ви любите. Вам, мабуть, хочеться і для них зробити щось приємне. І сьогодні ми навчимось виготовляти вітальну листівку «Сердечко». І ви зможете подарувати її комусь із своїх рідних, чи своєму другові.
- А коли будете виготовляти цю листівку, то подумайте, які слова ви скажете чи напишете на зворотньому боці, щоб та людина відчула вашу любов і тепло. І щоб тепло і любов вашого сердечка передалось і їм.
- А тепер уважно подивіться на листівку, що на ній зображено?
- Так, сердечко червоного кольору, прикрашене кольоровою стрічкою та аплікацією.
- Підійдемо до столу і послухаємо, як його робити.

Пояснення вихователя. Після того, як зробили листівку, діти стають півколом, тримають листівки.
- Ви вже подумали, кому подаруєте листівку і які слова, побажання скажете і обов’язково з посмішкою.
Відповіді дітей.

Вірш
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від звіра.
Хай оживає істина проста:
Людина починається з добра.