Повернутись на Головну
Повернутись на бібліотеку
|
Писанка красна
Конспект інтегрованого заняття (з пріоритетом мовленнєвих завдань) для дітей старшого дошкільного віку
    Мета:
- розширити, поглибити та уточнити знання дітей про звичаї і обряди, народні ігри, символіку пов’язану з Великодніми яйцями;
- заохочувати прагнення дітей до дизайнерської діяльності з декоративного оформлення дитячого інтер’єру;
- виховувати потребу у спілкуванні з однолітками;
- збагатити внутрішній світ дитини позитивними емоціями;
- виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до створених руками людей предметів.
- учити дітей описувати об’єкти, явища суспільного життя за допомогою вихователя;
- учити дітей розмірковувати, висловлювати свої думки, сприяти розвитку мовлення;
- закріпити вміння дітей підбирати епітети, узгоджувати іменники з прикметниками, числівниками у роді, числі та відмінку;
- вчити висловлювати оцінне судження з приводу успішних-неуспішних результатів практичної діяльності;
- вживати слова на позначення дій;
- правильно вживати вирази, що означають положення предметів у просторі.
Матеріал: картина «Великдень», вірш Р. Завадовича «Великдень», роботи дітей, віночок з верби, качка з тіста, крашанки і писанки на всю групу дітей.
Вихователь організовує дітей на заняття. Читає вірш Р.Заваловича «Великдень».
Радісний надходить день
Дзвонять дзвони: день-дзелень.
Понад міста, понад села
Лине вісточка весела.
Ясне сонце над селом,
Наче писанка, зійшло –
Вибігайте з хати, діти!
Як сьогодні не радіти?
Вийдем-вийдем на горбок,
Заспіваєм гаївок,
Що весна вже воскресла,
Нам Великдень принесла.
Вихователь: Про що, розповідається у вірші? Яке свято принесла весна?
- Правильно. Весна приносить нам ясне сонечко, тепло, а ще славиться веселими святами. Одним із великих весняних свят в народі вважають Великодні свята, або ще по іншому їх називають Паска. До цього свята люди прибирають в хатах, на подвір’ї. І земля прибирається до цього свята: з’являються весняні квіточки, зеленіє травичка. Великодні свята багаті своїми народними звичаями. Що вдома готують до цього свята? Правильно. Готують різні страви. А особливістю є те, що в кожній сім’ї печуть дуже смачний, солодкий, запашний хлібець. В народі його називають паскою.
Вихователь вивішує ілюстрацію, присвячену Великодню. Діти розглядають картину. Запитання:
- Що зображено на картині?
- Коли ми святкуємо це свято?
- Хто зображений на картині?
- Як люди прикрашають свої оселі?
- Що робить мама?
- Як називається солодкий смачний хлібець?
- Що робить бабуся?
- Хто їй допомагає розписувати писанки?
- Що робить тато і син?
- Навіщо вони накривають на стіл?
- А зараз я вам пропоную скласти розповідь за картиною.
- Про що ви будете розповідати спочатку? (Коли святкується Великдень. Як до нього люди готуються).
- Що ви розповісте потім? (Які страви готують. Що в них особливого).
- Чим закінчите свою розповідь? (Уся сім’я збирається разом за святковим столом, вітають одне одного, грають в ігри).
Дітям пропонується скласти розповідь за картиною. (У разі потреби вихователь може дати зразок розповіді).
Зразок розповіді: «Навесні святкують велике свято – Великдень. До нього готуються всі люди. Вони прибирають свої оселі, прикрашають їх гілочками верби і квітами. На свято Великодня готують багато смачних страв. Але головними є паска і крашені яйця.
Паска – це смачний солодкий хлібець. Його печуть один раз на рік. За допомогою фарби, лушпайок цибулиння фарбують яйця.
Мама готує паски, вона викладає їх у форми. Бабуся і онучка фарбують яйця. Тато і син накривають на стіл.
Коли страви будуть готові, уся сім’я сяде до столу святкувати Великдень».
Фізкультхвилинка.
- Діти, пригадайте, які великодні ігри ви знаєте? (Відповіді дітей).
- А зараз ми пограємо українську народну гру «Великодня гра».
Стали діти у кільце. В кожного в руках яйце.
Марті випало на славу розпочати цю забаву,
Дуже милу, престару великодню гру.
Ходить дівчина кільцем і постукує яйцем…
Що не стукне – трісь і трісь, - яйця тріскають чиїсь…
Мартине – ціле, тверде, - Марта рада далі йде…
Стук-стук-стук… і раптом – хрусь!
Гру продовжує Петрусь. Стукнув лише разів три
І так само вийшов з гри.
За Петриком пішов Максим, декілька дівчат за ним…
В Олі писанка ціла, Оля в грі перемогла!
А тепер, відомо всім, всі за стіл до Олі в дім.
Їсти яйця, все, що є… Просить той, хто виграє.
- Молодці, діти, гарно пограли в гру.
- А може ще хтось з вас знає вірші про великодні свята? (Діти розповідають вірші).
- Молодці діти, і вірші знаєте про це свято.
- Пропоную вам пограти гру «Склади речення». Я буду називати слово, а виз цим словом складете речення. Ось наприклад слово «писанка», яке речення з цим словом можна скласти?
(Діти складають речення з словом «писанка», «крашанка», «Великдень», «весна»).
- Ось скільки багато речень ви склали. Молодці.
- Я вам розповім про писанки і крашанки. Писанки розмальовують. Їх можна розписати воском, фарбами. Писанка така гарна, що красиву дівчину порівнюють з нею, кажуть, «Гарна, як писанка».
З писанками організовують ігри, тому кожен намагається розписати писанки якнайкраще.
- Крім писанок, на Великдень фарбують і крашанки.
- Діти, подумайте і скажіть, чим відрізняється писанка від крашанки? (Крашанки мають однотонні кольори. Яйця опускають у відвар з цибулинного лушпиння чи інший природний барвник і виходить крашанка).
- Так діти, крашанка – це яйце пофарбоване одним кольором. Кольори бувають дуже різні. Але всі вони дуже гарні.
Червоний колір писанки та крашанки означає любов, жовтий – сонечко, пишне життя, голубий – небо ясне, воду.
За народним звичаєм, яйця фарбують в суботу, тому що яйця, пофарбовані в п’ятницю, швидко псуються, а зроблені в суботу, зберігаються протягом всіх свят.
Вихователь: Діти, ви виготовили багато писанок, давайте з вами ними прикрасимо свою групу. А для того, щоб прикрасити, нам необхідно пригадати. Що означає кожен малюнок на писанці.
- Які писанки ми покладемо в куточок природи? А чому саме ці?
- Якими писанками прикрасимо ігровий куточок? Чому?
- Я пропоную покласти в ігровий куточок писанки з квітами, щоб наші дівчатка були такі ж гарні як квіти, а також з дубовими листочками, щоб наші хлопчики були міцні, як дубочки.
Вихователь: Всі писанки ми розглянули і вирішили, які куди покладемо. Подивіться, у куточку природи ми поставили вазочку-качку, яку виготовили з тіста, а в ігровому – віночок з лози. То ж давайте розложимо писанки.
- Який куточок гарніше оформлений? Як ви думаєте чому?
Підсумок заняття.
- Яке свято ми відзначаємо весною? Як до нього готуються? Які основні символи великоднього свята? Що роблять з крашанками і писанками?
Вихователь: Багатий традиціями наш народ. Він має золоті руки, які за що б не взялись, зроблять так, що очей не віднімеш.
- Діти, давайте заспіваємо пісеньку «Намалюю писанку» (діти співають пісню і виконують відповідні рухи).
Розробка занять вихователя групи №9 Ознамець О. Й.
|