Повернутись на Головну
Повернутись на бібліотеку






Семінар – практикум для батьків
Тема: Правове виховання

…Взагалі, без імення,
ніхто між людей не буває –
хто б не народився на світ –
родовита людина чи проста.
Кожного з них, породивши,
іменням батьки поділяють.
Іошер. Одіссея

    Каждый, неправильно названый ребёнок, испытывает внутренний дискомфорт,
что может привести к изменению психики, может вызвать ряд заболеваний, непредсказуемые последствия.
Не называйте ребёнка в честь погибших родственников, защитите его от неожиданных неприятностей, превратностей судьбы.

Академик Международной Академии Информации под эгидой ООН Б.Ю.Хигид

Мета: Продовжувати ознайомлювати батьків з визначальними положеннями Конвенції ООН про правове виховання дитини та з системою нормативного забезпечення прав дітей на державному рівні. Продемонструвати батькам, що порушення прав дітей – це не абстрактна категорія, відображена в правових документах, а явище, з яким ми стикаємося в повсякденному житті. Розширити знання батьків про право дитини на ім’я. Формувати практичні навички захисту прав дитини. Викликати інтерес до глибокого обґрунтування проблеми.

Попередня робота: Запросити представника юстиції, підготувати відео матеріал, зібрати матеріал, щодо походження імен, їх історія, оголошення про семінар –практикум, індивідуальні запрошення батькам.

План: 1. Вступне слово вихователя.
2. Вправа «Побажання».
3. Вправа «Правова квітка».
4. Гра «Скринька побажань».
5. Виступ представника юстиції.
6. Відео сюжет.
7. Історія виникнення імен.
8. Відео сюжет.
9. Вправа «Мій малюк – найкращий».
10. Ім’я і колір.
11. Гра «Склади ім’я».
12. Відео сюжет.
13. Кросворд «Знайомі імена».
14. Підсумок.

    Добрий день, наші любі гості, наша славна велика родина. Сьогодні наша зустріч незвичайна. Ми зібралися на семінар – практикум, щоб поговорити на тему правового виховання. На нашій зустрічі присутня представник юстиції…
    Сподіваємося, що наша зустріч пройде успішно і плідно, як для нас, так і для наших гостей.
    Вихователь. Великий дар природи – продовжити себе і повторити в своїх дітях. І не знайдеться на землі жодного батька, який би не хотів бачити свою дитину розумною, добре вихованою, яка гідно успадкувала кращі риси батька та матері. Батьки прагнуть, щоб їхня дитина якомога раніше почала займатися музикою або танцями, вивчати іноземні мови, грати на комп’ютері. Зміст дитячого життя планують тільки батьки: вони самі вирішують, що дитині цікаво, а що ні, чим вона повинна займатися і чого навчитися. З боку батьків повсякчас відбувається тиск, суть якого виявляється або у вимогах обов’язкового успіху, або в чеканні на нього. Американський учений Н. Пост ман у книзі «Зникнення дитинства» (1987 року) стверджує, що дорослі стосовно дітей діють як колонізатори.
    Для того, щоб наше спілкування проходило в тісній співпраці, ми хочемо, щоб Ви написали свої імена, або як Ви хочете, щоб до Вас сьогодні зверталися і прикріпити бейджики.
    Вправа з батьками «Побажання». Щоб Ви хотіли б побажати один одному щодо процесу виховання дітей? (Наталя! Бажаю, щоб Ваша дитина була самою вихованою).
    Вихователь. Виховання складний і відповідальний процес, в якому дорослі повинні опиратися на права дитини. Давайте пригадаємо ці права. (Батьки називають ці права, а вихователь на пелюстках квітки записує: право на життя, на сім’ю, відпочинок і дозвілля, повноцінне харчування, отримання освіти, вільне спілкування, медичну допомогу, на житло, на захист від усіх форм насильства, вільне висловлювання думки та отримання інформації, право на любов та турботу дорослих…). Діти – це наші квіти. Погляньте, яка чудова квітка у нас вийшла.
    Вихователь. Пропонуємо Вашій увазі нормативні документи, в яких зазначені права дитини: Декларація прав дитини від 20.11.1959 року, Конвенція ООН про права дитини, яка була ратифікована Верховною Радою України і набула чинності 27.02.1991 року, Закон України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 року.
    Щоб виховання було успішним і йшло в правовому руслі пропонуємо пограти в гру «Скринька запитань». В цій скриньці знаходяться ситуації з правового процесу. Вам потрібно дати оцінку цих ситуацій з правової точки зору. (Батьки витягують запитання з скриньки, обдумують 2 хвилини, і по черзі коментують свою ситуацію. Інші мають право доповнювати).
    Просимо прокоментувати відповіді батьків юриста…
    Запитання:

1. Чи потрібно знайомити дітей з їх правами і коли?
2. Які права найчастіше порушують батьки?
3. Яку відповідальність несуть батьки за порушення прав дитини?

    Вихователь. Багато прав ми сьогодні обговорили і отримали цікаву інформацію. А про яке ж право ми з Вами не згадали? Так, Це право на ім’я. В нормативних документах вказано:
В Законі України «Про охорону дитинства» в розділі 2, статті 7. Право на ім’я та громадянство: «Кожна дитина з моменту народження має право на ім’я та громадянство. Місце і порядок реєстрації народження дитини визначається законодавством про шлюб та сім’ю, реєстрацію актів громадянського стану».
    В Декларації прав дитини вказано, що дитині має належати від її народження право на ім’я і громадянство.
    В Конвенції ООН про права дитини зазначено, що дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім’я та набуття громадянства.
    Тож сьогодні ми познайомимо Вас з історією виникнення імен, з їх походженням, значенням.

Ім’я – багато їх на світі є,
І в кожного ім’я своє:
Іринка, Катя, Саша.
Рома, Коля, Маша…

    Спробуйте пригадати, якими лагідними словами, іменами називаєте Ви свого малюка вдома. (Всі батьки дають відповіді).
    А зараз давайте послухаємо і подивимося, як про це кажуть Ваші діти. (Відео сюжет запису дітей).
    Вихователь. Ім’я має велике значення в житті кожного із нас, воно супроводжує все і всіх, мов вірний друг. Ознайомлення з історією людських наймень, з їх таємницями дає багато корисного й цікавого для нас. Як зауважив російський письменник і лінгвіст Лев Успенський, багато Вікторів виросли б, можливо, іншими, якби вони знали, що їхнє ім’я в перекладі означає переможець. З давніх часів до нас прийшли імена, які виникли на Слов’янській основі: Володимир, Владислав, В’ячеслав, Ярослав та інші. Найбільш поширеними є давні імена, які прийшли на Русь з прийняттям Християнства. Вони були узаконені церквою, внесені у так звані «святця» - своєрідний календар, де на кожний день припадало по кілька імен, і одне з них давали новонародженому. Імена, які з’явилися після Хрещення Русі, пов’язані з латинською, грецькою, давньоєврейською та іншими мовами. Погляньте, яка веселка імен дітей нашої групи.

    (Показуємо і розповідаємо). Вони походять з грецької: Богдан – «богом даний», Дмитро – «хлібороб, плід землі», Настя – «переселення»,
Федір – «божий дар», Тимофій – «богобоязний»; латинського походження:
Валерія – «донька здорованя», Максим – «найбільший», Наташа – «рідна»; давньоєврейського:
Іван та Іванна – «бог помилував, простив», Назар – «присвячений всевишньому»; слов’янського походження:
Влад – «володіючий славою», Ярослав – «слава сонцю»; римського походження: Сергій – «високопоставлений»;
давньоаравійського: Марта – «володарка, наставниця»; персицького походження: Даша – «сильна, перемагаючи».

    А разом з тим – це дружній веселий колектив дітей, які із задоволенням відвідують дошкільний заклад, нашу групу. (Відео сюжет запису дітей: пісня, розповідання віршів).
Вихователь.

Гей, хлоп’ята і дівчата!
Як вас звати – величати? –
Федір, Олександр і Ваня
У Всевишнього в пошані.
Світле – Свєта, Люда – мила,
Додає їм доля сили.
Щастя хто несе сувій?
Влад, Максим і Тимофій.
Хто уваги друзів вартий?
Даша, Діма, Влад і Марта.
З ким радіє вся родина?
З Василиною й Андрієм.

    Вправа для батьків «Мій малюк – найкращий». Запишіть повне ім’я дитини літерами в стовпчик зліва на сторінці. Визначте рису, яка певною мірою відповідає характеру вашої дитини і починається з цієї літери.
(Наприклад: Тетяна – трудолюбива, енергійна, творча, яскрава, наполеглива, артистична).
    Як ми бачимо до кожної літери можна підібрати відповідну рису характеру, яка буде підходити для Вашої дитини.
    Також кожне ім’я асоціюється з певним кольором. Відомо, що кожному із основних кольорів спектру відповідає відповідна довжина хвилі – від самої короткої – фіолетової, до самої довгої – червоної. Ім’я – не що інше, як серія глухих і дзвінких звуків, які разом утворюють оригінальну «мелодію». Імена діляться на шість головних вібрацій: три основні – синій, жовтий, червоний; три допоміжні – зелений, фіолетовий, оранжевий. Різні відтінки доповнюють характер людини, дозволяють найбільш повно розкрити особистість. Наприклад, червоний – колір енергії, яка є джерелом життєвої сили, вони емоційні, фізично активні, твердого характеру. Це: Влад, Катя, Таня, Ліза, Валерія, Саша. Жовтий – колір життєвої енергії, вони інтелектуальні, раціоналістичні, в них добре розвинене логічне мислення, аналітичне. Це: Віра, Діана, Віктор. Синій – колір спокою, вони мудрі, вірні друзі. Це: Галя, Уляна. Даша і Тимофій асоціюються з фіолетовим кольором. Ярослав – яскраво червоний. Назар і Настя – оранжевий. Федір – чорний. Максим – малиновий.
    Людське ім’я є своєрідною характеристикою людини, а інколи і соціальним законом. Воно до того ж супроводжує людину все його життя. І не зникає навіть тоді, коли нас уже немає на світі. Тому дуже важливо, аби батьки щоразу вибирали своїм дітям гарні і звучні імена, приємні для вимови і слуху. Ще С. Маршак у вірші «На захист дітей» писав:

Будь розумним, мудрим будь –
Не давай малятам
Отаких смішних імен
Як Протон і Атом.
…Як один оригінал
Любитель газети.
Своїм дітям підібрав:
Супутник й Ракета

Ім’я людини, зокрема слов’янське, має якось гармоніювати з характером, оточенням, прізвищем носія. Чорнявій, схожій на циганку дівчинці, не «пасує» ім’я Світлана. Негарно, навіть кумедно звучить ім’я Роза в поєднанні з прізвищем Гарбуз. Людське ім’я, особливо власне, мусить мати ще одну рису, треба, щоб воно не асоціювалося, не було своїм звуковим «матеріалом» близьке до слів, які можуть стати прізвиськами. Батьки зобов’язані пам’ятати про те, що їхні діти колись також стануть татусями й мамусями, а їхні власні імена стануть батьківським найменням. То ж хіба приємно буде вашій донці чи сину, якщо їх згодом називатимуть скажімо Петро Атомович чи Наум Макбетович. Для наших дітей можна підібрати чимало чудових імен.

Гра для батьків «Склади ім’я».
Спробуємо здогадатися, які імена є самі розповсюдженні в нашому місті в цьому році. А допоможуть Вам в цьому ось ці карточки з літерами. Вам потрібно скласти ім’я дівчинки і хлопчика.(Анастасія, Олександр).
Шановні батьки! Наші діти вирішили помінятися іменами. Вам потрібно відгадати загадки, щоб здогадатися які імена вони вибрали.
Вихователь. Погляньте на цей кросворд. Відгадавши його ми зможемо прочитати зашифроване речення. (Додаток).

Підсумок. Дійсно, ми сьогодні з Вами говорили про права дітей. В тому числі про право на ім’я.

Додаток


Загадки:

В листопаді хлопець цей
Іменинів має день.
У коморах все добро
Бо прийшов до нас… (Дмитро)

І весела й метушлива.
Любить друзів всіх вона.
Всім приносить щастя
Дівчинка це…(Настя)

Ой, ви чули, шум учинився
То білявий хлопчик родився
Де дівчаток цілий рій
Отаманом є … (Сергій)

Тьмяно світить із вікна
Місяць за туманом
В небо дивиться сумна
Дівчина…(Світлана)

Ой, старанний хлопець цей
Миє, шиє цілий день
Вже протер усе до дір
Працьовитий…(Федір)

Всі чекали мене дуже
Що на світ появлюсь я.
І тому мене назвали
Богом даний, я….(Богдан)

Вірші

У дитячому садку
Наш Іванко у садку,
Як барвінок у вінку,
А навколо нього друзі
Як весняні квіти в лузі.

І. Блажкевич

Сонечка умита
Задивилось сонечко
На маленьку Сонечку.
Сонечка умита,
Сонечка одіта,
Чисті черевички
У косичках стрічки.
Усміхнулось сонечко
До малої Сонечки.

Г. Бойко

Сонечко
Біля сонечка, вгорі,
Плавала хмаринка.
Проти сонечка, в дворі,
Бавилась Яринка.
Не журись, Яринко,
Не на вік хмаринка:
Хмаринка розпливається
Сонечко ж – лишається!

Г. Бойко

Пісня
Прокидаюся я вранці
Це скажу для всіх діток
Не сумую і не плачу
Бо іду в свій дитсадок.
Садочок мій найкращий
Це другий рідний дім
Тут весело, цікаво
Усім, усім, усім.
Сергійкові й Настусі,
І Петрику й Катрусі.
Тут весело, цікаво
Усім, усім, усім!

Розробка занять вихователя групи №8 Шумбарської Т.Г.